Thursday, November 30, 2006

Be patient...Forgive & forget

TRUST is a very important factor for all relationships.
When trust is broken, it is the end of the relationship. Lack of trust leads to suspicion, suspicion generates anger, anger causes enmity and enmity may result in separation. A telephone operator told me that one day she received a phone call. She answered, "Public Utilities Board." There was silence. She repeated, "PUB."
There was still no answer. When she was going to cut off the line, she Heard a lady's voice, "Oh, so this is PUB.

Sorry, I got the number from my Husband's pocket but I do not know whose number it is.
" Without mutual trust, just imagine what will happen to the couple if the telephone operator answered with just "hello" instead of "PUB".

-----------------------------------------------------------------

NO POINTING FINGERS

A man asked his father-in-law, "Many people praised you for a successful marriage. Could you please share with me your secret?" The father-in-law answered in a smile, "Never criticise your wife for her shortcomings or when she does something wrong. Always bear in mind that because of her shortcomings and weaknesses, she could not find a better husband than you." We all look forward to being loved and respected. Many people are afraid of losing face. Generally, when a person makes a mistake, he would look around to find a scapegoat to point the finger at. This is the start of a war. We should always remember that when we point one finger at a person, the other four fingers are pointing at ourselves. If we forgive others, others will ignore our mistake too.

----------------------------------------------------------------------

CREATING PERFECT RELATIONSHIPS?

A person visited the government matchmaker for marriage, SDU, and requested "I am looking for a spouse. Please help me to find a suitable one." The SDU officer said, "Your requirements, please." "Oh, good looking, polite, humorous, sporty, knowledgeable, good in singing and dancing. Willing to accompany me the whole day at home during my leisure hour,if I don't go out. Telling me interesting stories when I need companion for conversation and be silent when I want to rest." The officer listened carefully and replied, "I understand you need television." There is a saying that a perfect match can only be found between a blind wife and a deaf husband, because the blind wife cannot see the faults of the husband and the deaf husband cannot hear the
nagging of the wife. Many couples are blind and deaf at the courting stage and dream of perpetual perfect relationship. Unfortunately, when the excitement of love wears off, they wake up and discover that marriage is not a bed of roses. The nightmare begins.

----------------------------------------------------------------------

NO OVERPOWERING

Many relationships fail because one party tries to overpower another, or demands too much. People in love tend to think that love will conquer all and their spouses will change the bad habits after marriage. Actually, this is not the case. There is a Chinese saying which carries the meaning that "It is easier to reshape a mountain or river than a person's character." It is not easy to change. Thus, having high expectation on changing the spouse character will cause disappointment and unpleasantness. It would be less painful to change ourselves and lower our expectations..

----------------------------------------------------------------------

RIGHT SPEECH

There is a Chinese saying which carries the meaning that "A speech will either prosper or ruin a nation." Many relationships break off because of wrong speech. When a couple is too close with each other, we always forget mutual respect and courtesy. We may say anything without considering if it would hurt the other party. A friend and her millionaire husband visited their construction site. A worker who wore a helmet saw her and shouted, "Hi, Emily! Remember me? We used to date in the secondary school." On the way home, her millionaire husband teased her, "Luckily you married me. Otherwise you will be the wife of a construction worker." She answered, "You should appreciate that you married me. Otherwise, he will be the millionaire and not you." Frequently exchanging these remarks plants the seed for a bad relationship.

----------------------------------------------------------------------

PERSONAL PERCEPTION

Different people have different perception. One man's meat could be another man's poison. A couple bought a donkey from the market. On the way home, a boy commented, "Very stupid. Why neither of them ride on the donkey?" Upon hearing that, the husband let the wife ride on the donkey. He walked besides them. Later, an old man saw it and commented, "The husband is the head of family. How can the wife ride on the donkey while the husband is on foot?" Hearing this, the wife quickly got down and let the husband ride on the donkey.
Further on the way home, they met an old Lady. She commented, "How can the man ride on the donkey but let the wife walk He is no gentleman." The husband thus quickly asked the wife to join him on the donkey.Then, they met a young man. He commented, "Poor donkey, how can you hold up the weight of two persons. They are cruel to you." Hearing that, the husband and wife immediately climbed down from the donkey and carried it on their shoulders. It seems to be the only choice left. Later, on a narrow bridge, the donkey was frightened and struggled. They lost their balance and fell into the river. You can never have everyone praise you, nor will everyone condemn you. Never in the past, not at present, and never will be in the future. Thus, do not be too bothered by others words if our conscience is clear..

--------------------------------------------------------------------

BE PATIENT

This is a true story which happened in the States. A man came out of his home to admire his new truck. To his
puzzlement, his three-year-old son was happily hammering dents into the shiny paint of the truck.
The man ran to his son, knocked him away, hammered the little boy's hands into pulp as punishment. When the father calmed down, he rushed his son to the hospital.
Although the doctor tried desperately to save the crushed bones, he finally had to amputate the fingers from both the boy's hands. When the boy woke up from the surgery & saw his bandaged stubs, he innocently said, " Daddy, I'm sorry about your truck" Then he asked,"but when are my fingers going to grow back?" The father went home & committed suicide. Think about this story the next time someone steps on your feet or u wish to take revenge. Think first before u lose your patience with someone u love. Trucks can be repaired.. Broken bones & hurt feelings often can't. Too often we fail to recognise the difference between the person and the performance. We forget that forgiveness is greater than revenge. People make mistakes. We are allowed to make mistakes. But the actions we take while in a rage will haunt us forever.

--------------------------------------------------------------------

Pause and ponder. Think before you act. Be patient. Forgive & forget.Love one and all. If you judge people, you have no time to love them.



Sumbangan : Reenhana

Wednesday, November 22, 2006

Cara Memakai Cincin


Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kw. sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad Saw. Nabi Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu, kalau memakai cincin pakailah di jari

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka dizaman Nabi Lut a.s.

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki ataupun perempuan. Muslimin dan Muslimat, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. dapatlah kita pahala.
Wallahu a'lam

Sunday, November 19, 2006

Kindergarten Dan Ayie


Cuti sekolah sudah bermula maka dengan ini tamatlah sudah pengajian Ayie di Kindergarten selama 2 tahun.Cepat betulkan masa berlalu.Dah besar dan hensem anak ibu ni..hehe.Lepas nie Ayie akan memulakan persekolahan ke darjah satu pula.Aduhhhh peningggg...duit pun kenelah bertambah untuk sebulan dua nie,yelah mana nak beli buku text,buku excersie,beg,kasut dan berbagai lagi keperluan sekolah nanti.

Esok pun Ayie akan ke sekolah,tempat yang dia didaftarkan ke darjah satu.Ada majlis Orientation.Ibunya pula yang ghairah nak ke sekolah...masa-masa ginilah kita teringat kembali masa kita mula-mula masuk darjah satu dulu.Dulu kita dihantar oleh mak ayah,kini kita pula yang hantar anak.Ayie dah masuk darjah satu nie kenelah belajar lebih sket...jadi ibunya pun kenelah sibuk sket.Almaklumlah pelajaran di Singapura nie bukan boleh buat main-main siapa lewat,ketinggalan nanti.Tetapi akak pun tak mahu nak paksa juga..takut nanti tekanan pula yang datang...tegas tetapi lembut.

Untuk anak ibu nie...belajar pandai-pandai nanti....bolehlah pegang Ijazah betul pula yer...secomeiiii macam dalam gambar kat atas tu...hehe

Saturday, November 11, 2006

Jenis-Jenis Air Mata

Kata Ibnu Qayyim - 10 Jenis Tangis
1) Menangis kerana kasih sayang & kelembutan hati.
2) Menangis kerana rasa takut.
3) Menangis kerana cinta.
4) Menangis kerana gembira.
5) Menangis kerana menghadapi penderitaan.

6) Menangis kerana terlalu sedih.
7) Menangis kerana terasa hina dan lemah.
8) Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.
9) Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis.
10) Menangis orang munafik - pura-pura menangis.

"..dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis."(An Najm :43)

Jadi, Allah lah yang menciptakan ketawa dan tangis, serta menciptakan sebab tercetusnya. Banyak air mata telah mengalir di dunia ini. Sumbernya dari mata mengalir ke pipi terus jatuh ke bumi. Mata itu kecil namun ia
tidak pernah kering ia berlaku setiap hari tanpa putus-putus. Sepertilah sungai yang mengalir ke laut tidak pernah berhenti?.kalaulah air mata itu di tampung banjirlah dunia ini.

Tangis tercela atau terpuji

Ada tangisan yang sangat di cela umpamanya meratapi mayat dengan meraung dan memukul-mukul dada atau merobek-robek pakaian.

Ada pula tangisan sangat-sangat di puji dan di tuntut iaitu tangisan kerana menginsafi dosa-dosa yang silam atau tangis kerana takut akan azab dan siksa Allah.

Tangisan dapat memadamkan api Neraka
"Rasulullah saw bersabda : Tidaklah mata seseorang menitiskan airmata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan terkotori oleh debu
kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan di rahmati. Tidaklah ada sesuatupun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka."

Air mata taubat Nabi Adam a.s
Beliau menangis selama 300 tahun tanpa mendonggak ke langit tersangat takut dan hibanya terhadap dosa yang telah ia lakukan.Dia bersujud di atas gunung dan air matanya mengalir di jurang Serandip. Dari air matanya itulah Allah telah menumbuhkan pohon kayu manis dan pohon bunga cengkih.Beberapa ekor burung telah meminum akan air mata Adam lalu berkata,"Manis sungguh air ini." Nabi Adam terdengar lalu menyangka burung itu mempersendakannya
lalu ia memperhebatkan tangisannya.
Lalu Allah mendengar dan menerima taubat Adam dan mewahyukan, "Hai Adam sesungguhnya belum saya pernah menciptakan air lebih lazat daripada air mata taubat mu!."

Air mata yang tiada di tuntut
Janganlah menangis kalau tak tercapai cita-cita bukan kah Tuhan yang telah menentukannya.
Janganlah menangis nonton filem hindustan itu kan cuma lakonan.
Janganlah menangis kerana cinta tak berbalas mungkin dia bukanlah jodoh yang telah Tuhan tetapkan.
Janganlah menangis jika gagal dalam peperiksaan mungkin kita kurang membuat persediaan.
Jangan menangis kalau wang kita hilang di jalanan sebab mungkin kita kurang bersedekah buat amalan.
Janganlah menangis kalau tidak di naikkan pangkat yakin lah, rezki itu adalah pemberian Tuhan.

Dari itu
Simpanlah air mata-air mata tangisan itu semua buat bekalan untuk menginsafi di atas segala kecuaian yang telah melanda diri, segala dosa-dosa yang berupa bintik2 hitam yang telah mengkelamkan hati hingga sukar untuk menerima hidayah dari Allah swt. Seru lah air mata itu dari
persembunyiannya di balik kelopak mata agar ia menitis membasahi dan mencuci hati agar ia putih kembali dan juga semoga ia dapat melebur dosa2 dan moga-moga akan mendapat ampunanNya jua.


Junjungan Mulia bersabda:
"Ada 2 biji mata yang tak tersentuh api neraka, mata yang menangis di waktu malam hari kerana takut kepada Allah swt dan 2 biji mata yang menjaga pasukan fi sabillah di waktu malam."
"Di antara 7 golongan manusia yang akan mendapat naungan Allah di hari qiamat" seseorang yang berzikir bersendirian lalu mengenang tentang kebesaran Allah swt lalu bercucuran air matanya."
"Jika tubuh seseorang hamba gementar kerana takut kepada Allah, maka berguguran lah dosa-dosanya bak gugurnya dedaunan dari pepohonan kering."

Berkata Salman Al Faarisi lah.I'm sick
saya di buat menangis atas 3 perkara jua :
1) Berpisah dengan Rasulullah saw dan para sahabat-sahabat.
2) Ketakutan seorang yang perkasa tatkala melihat malaikat Israil datang mencabut nyawanya.
3) Saya tidak tahu sama ada saya akan di perintahkan untuk ke syurga atau neraka.

Air mata tanda rahmat Tuhan
Rasulullah saw bersabda : Jagalah mayat ketika kematiannya & perhatikanlah 3 perkara.
1) Apabila dahi nya berpeluh.
2) Airmatanya berlinang.
3) Hidungnya keluar cecair seperti hingus.
kerana hal hal tersebut menandakan rahmat Allah swt untuk si mayat.
(riwayat dari Salman al Faarisi)
From : the gravediggers anonymous & those beautiful houris
Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :

"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,
Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,
Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu,
dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."

"sampaikanlah walau satu ayat" al hadis

Wednesday, November 08, 2006

Semakin Jauh Semakin Rindu



Semenjak beberapa hari ini rasa malas sangat hendak mengadap pc..entah mengapa??Terasa tangan ini ingin mengarang sesuatu,meluahkan apa yang tersirat.Hanya dengan menitip baris-baris ayat disini akan dapat mengurangkan sedikit rasa kegusaran dihati.Aku merinduinya...setiap kali aku cuba tempis perasaan itu semakin ia datang menguasai diri.Aku sedar aku harus kuat dan tabah,tetapi aku tidak dapat membohongi diriku bahawa aku tetap insan yang sentiasa lemah,tidak berupaya menahan segala-galanya.Kata orang dengan meluahkan apa yang terbuka dihati akan dapat meringankan bebanan.

Seolah-olah baru semalam dia ada disisi tiba-tiba hari ini dia tiada...setiap kali wajahnya datang bertandang di ruang mataku ini,aku tidak dapat menahan kerinduanku terhadapnya.Setiap solat aku munajatkan doa..agar aku diberikan kekuatan.Aku tidak boleh menangis..kalau aku mengalirkan akir mata dan Ayie nampak mataku merah,dia akan bertanya.."kenapa mata ibu merah"..jawapan yg aku sering berikan..."mata ibu masuk abuk tadi"..dia berkata lagi.."ibu gilah cuci.." tersentuh hatiku.Aku tidak mahu melihat Ayie murung lagi.Aku sentiasa menutupi perasaan sedihku dihadapannya.Aku sedaya upaya akan menahannya.Sebab itulah waktu yang terbaik untuk aku meluahkan segala-galanya tatkala aku sendirian ditengah-tengah malam yang sunyi lebih-lebih lagi bila suamiku dan Ayie sudah tidur.Aku senang dapat meluahkan kepada yang Esa kerana hanya padaNYA sajalah tempat aku mengadu.Dan Dia jugalah pendengar yang setia.

Bohong kalau aku katakan aku tidak menangis setiapkali aku terlihat wajah Hilmi diruang mataku.Walau sekuat mana pun aku memikulnya,aku tetap tak segagah dan secekal yang disangka.Mulailah timbul berbagai persoalan...walaupun aku sudah tahu jawapannya.... segala-galanya sudah kehendak Illahi...sekali sekala akau berbicara denganNYA...adakah aku bukan ibu yang baik..adakah aku telah abaikan Hilmi??Aku tidak dapat lari dari menanyakan soalan itu.Aku tahu setiap yang berlaku atas kehendak Dia...aku akur...aku sedar.Cuma bila kadang-kadang aku merindui Hilmi aku tidak berupaya menangkisnya.Hanya doa kupanjatkan untuk mengubati hati ini semoga aku terus diberikan kekuatan agar aku terus tabah dan cekal.

Friday, November 03, 2006

15 Sebab Turunnya Bala

Mengapa Manusia Ditimpa Bencana? Dalam sebuah hadis diriwayatkan oleh At-Tarmizi daripada Ali bin Abu Talib, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: "Apabila umatku melakukan 15 perkara berikut, maka layaklah mereka ditimpa bencana iaitu:
1. Apabila harta yang dirampas (daripada peperangan) diagih-agihkan kepada orang-orang yang tertentu sahaja.
2. Apabila zakat dikeluarkan kerana penebus kesalahan (terpaksa).
3. Apabila sesuatu yang diamanahkan menjadi milik sendiri.
4. Apabila suami terlalu mentaati isteri.
5. Apabila anak-anak menderhakai ibu bapa masing-masing.
6. Apabila seseorang lebih memuliakan teman daripada ibu bapa sendiri.
7. Apabila kedengaran banyak bunyi bising.
8. Apabila lebih ramai berbicara mengenai hak keduniaan di dalam masjid.
9. Apabila sesuatu kaum itu terdiri daripada orang yang dihina oleh mereka.
10. Apabila memuliakan seseorang kerana takutkan tindakan buruknya.
11. Apabila arak menjadi minuman biasa.
12. Apabila lelaki memakai sutera.
13. Apabila perempuan dijemput menghiburkan lelaki.
14. Apabila wanita memainkan alat-alat muzik.
15. Apabila orang yang terkemudian menghina orang terdahulu, maka pada saat itu tunggulah bala yang akan menimpa dalam bentuk angin merah (puting beliung) atau gerak gempa yang maha dahsyat atau tanaman yang tidak menjadi.

Seandainya kita sama-sama merenungi hadis di atas, tidak dapat tidak kita akan menerima hakikat bahawa bencana yang menimpa sesuatu kaum itu adalah berpunca daripada perbuatan mereka sendiri. Oleh itu, kembali kepada yang dituntut oleh Islam, semoga kehidupan kita akan dirahmati keamanan dari dunia hingga ke akhirat.

Wednesday, November 01, 2006

Dah Balik Daaaaa...

Seminggu sudah kita semua berhari raya...yang balik ke kampung pasti sudah ke kembali ke kota untuk menunaikan tanggungjawab mencari nafkah...yang masih belajar pasti juga sedang sibuk mentelaah pelajaran.Tidak terkecuali akak.Kepulangan ke Taiping dapat melupakan sedikit kesedihan di hati kami.Kecerian tergambar tatkala berkumpul sesama adik beradik.Perjalanan yang jauh memang memenatkan tetapi kerana rasa gembira ia hilang seketika.

Walaupun 5 tahun tidak melangkahkan kaki ke sana,bandar Taiping masih tetap sama..hanya perubahan yang sedikit agar tidak menghilangkan keaslian sejarah Taiping.Hari raya akak sekeluarga hanya duduk di rumah..menanti kedatangan tetamu.Nak berkunjung ke rumah rakan-rakan sekolah lama...tak tahu mereka dimana sekarang.Semuanya sudah terputus hubungan.Paling tidak pun hanya menjejakkan kaki ke Taman Tasik dan ke pekan membeli belah.Bolehlah...dari tak pergi mana-mana.Semakin indah dan cantik taman tasik sekarang ini.


 
Kisah Aku..Seorang Ibu - TEMPLATES BY NOAMIE © 2009