Saturday, February 10, 2007

Peristiwa Hijrah

Mungkin banyak kali sudah kita hadiri ceramah pasal Hijrah, tapi mesti ada setiap kali kita pergi ceramah, ada benda baru yang kita rasa, takpun ada bende yang significant pada kita utk kali tu. Apa pentingnya hijrah sehinggakan perlu diperingatkan selalu dan satu lagi, menjadi permulaan kalendar utk org Islam? Pada zaman Umar Al-Khatab, terdapat seorang lelaki berbincang dgn beliau mengenai hutang dsbgnya, dan terlahirlah idea dari situ betapa perlunya kalendar utk umat Islam mengatur kegiatan seharian. Maka dipanggil sahabat utk berbincang. Ada yang mencadangkan agar digunakan kalendar Parsi, Rom (Gregorian), tapi para sahabat tak menyenanginya sebab memang mereka sudah terlatih oleh Rasulullah supaya tak mengikut gaya org lain. Maka, mereka setuju utk ada satu kalendar. Tapi masalah pulak, nak start dari mana? kenapa mereka bersetuju nak start tarikh 1 muharam tu bermula dari hijrah ke madinah? padahal, ada jugak peristiwa penting lain spt apb nabi dilantik menjadi rasulullah. Ada yang mencadangkan kalendar bermula ketika kelahiran nabi... tapi mereka menolak kerana ini menyerupai org Kristian memulakan kalendar mereka dgn kelahiran nabi Isa. Mulakan dari tarikh kewafatan? Lagilah tak sesuai, krn itu merupakan saat sedih umat islam. Akhirnya, bersepakat utk mulakan dgn tarikh hijrah. Kita bertanya, apa kepentingan hijrah sehingga menjadi pilihan sahabat? Itulah yang kita bincang hari ni...

Strategi Hijrah

Ceramah pasal hijrah kali ini tidak akan mengupas keseluruhan peristiwa tersebut, tapi berdasarkan peristiwa hijrah, kita melihat betapa strategi dalam menjalankan dakwah itu penting (sebagaimana yang rasulullah tunjukkan dalam peristiwa hijrah).

1. Ke rumah Abu Bakar
Rasulullah ke rumah Abu Bakar pada waktu paling sesuai, iaitu waktu tengah hari, ketika mana org kat Mekah tak keluar rumah. Dan ketika itu, Rasulullah berkelubung (jadi kalau org jumpa, tak tahu siapa) krn memang ketika panas kita ada payung.

2. Minta ahli keluarga Abu Bakar keluar
Abp Rasulullah ingin mengkhabarkan berita kpd Abu Bakar di rumahnya, maka diminta ahli keluarga Abu Bakar keluar krn tak mahu mereka dgr. Ini menunjukkan bahawa kerahsiaan itu penting, walaupun kpd org yang dekat. Kerana telah menjadi taktik musuh utk menggunakan org yang tersayang utk membocorkan rahsia (isteri, suami, ibu bapa).

3. Ketika nak berhijrah
Peristiwa Ali tidur di katil Rasulullah memang famous di kalangan masyarakat kita. Bagaimana tanggungjawab seorang pengikut utk berkorban demi keselamatan ketuanya. Ini juga menunjukkan bahwa Rasulllah cuba lari dari membuat perkara yang biasa. Menyentuh kejadian pembunuhan Hassan Al Banna (Ikhwan Muslimin), kita mendapati bahawa satu kesilapan Hasan Al-Banna ialah beliau gemar meletak kereta di tempat yang sama apb beliau ke satu tempat. Jadi, org snenag utk pasang bom.

4. Bantuan Allah
ketika Rasulullah keluar rumah pada ketika ramai org kafir mengepung rumah baginda, beliau membacakan ayat 9 drp surah yasin:
"And We have put a bar in front of them and a bar behind them, and further, We have covered them up; so that they cannot see"
Dgn izin Allah, org kafir tak nampak dan mereka tertidur. rasulullah menabur pasir di atas kepala mereka, nak menunjukkan betapa hinanya mereka, dan bahawa perancangan Allah lebih hebat drp perancangan manusia.

5. Ikut jalan lain ke Madinah
Madinah berada di utara Mekah. Instead of bergerak ke utara, baginda bergerak ke selatan dan berhenti di Gua Thur utk 3 hari lamanya. Malah selepas berteduh di dalam gua, baginda mengikut jalan tepi laut Merah utk ke Madinah, berbanding jalan padang pasir biasa.

6. Bantuan Allah di gua thur
ketika di gua thur (kecil shj, muat cukup cukup utk dua org), Abu Bakar dah nampak kaki org kafir di tepi gua. Pertolongan Allah, datang 2 ekor burung dan membuat sarang di depan pintu gua. juga labah labah membuat sarangnya di pintu gua. Ini membuatkan org kafir menyangka tiada siapa yang lalu di situ. Jika ada, tentunya telur burung akan pecah, dan tentunya sarang labah labah akan koyak. Kalau Allah nak tolong, even bende yang simple pun jadi. Kita ambik contoh Namrud vs Nabi Ibrahim. Bagaimana serangga kecil masuk ke dalam telinga, dan sebab rasa sakit yang amat, Namrud menghantukkan kepala ke dinding hingga pecah.

7. Peranan Asma, anak Abu Bakar di rumah.
Ayah kpd Abu Bakar adalah penentang ajaran Islam. Abu Bakar tlh mengambil barang barang dalam rumah utk dijadikan bekalan ketika perjalanan. Jadi, utk mengcover barangan yg hilang tu, Asma ambil batu letak dalam jar. Selubung dgn kain dan letak tepi dinding. Bila ayah Abu Bakar nampak, maka dia ingat Abu Bakar tentu masih belum ke mana mana sebab barang dia masih ada lagi.

8. Mengupah bukan Islam
ketika mengikut jalan laut, rasulullah tak tahu jalan mana yang patut dilalui. Jadi, baginda telah mengupah seorang bukan Islam utk menjadi penunjuk jalan. Jadi, ini menunjukkan kita boleh bekerjasama/mintak tolong org bukan Islam, tapi dgn beberapa syarat, iaitu tidak boleh ada demand tambahan drp org bukan Islam tersebut, dan tak boleh menggadaikan maruah Islam. Terdapat beberapa peristiwa lain yg menunjukkan Rasulullah pernah bekerjasama dgn org bukan Islam:
- pernah menyewa baju besi milik org yahudi ketika perang
- ketika dihalau dari Taif, Rasulullah menghadapi masalah nak masuk mekah. Jadi, baginda gunakan sistem jahiliah masa tu, iaitu ada sorang penduduk mekah yang jamin Rasulullah utk masuk mekah. JAdi org tak boleh buat apa apa. (=menggunakan sistem demokrasi (sistem bukan Islam) utk menegakkan Islam)

9. Bercakap benar, tapi bijak
Dalam perjalanan ke madinah, kalau mereka bertemu dgn org asing yang bertanyakan Abu Bakar, siapakah dia bersama kamu (rasulullah), maka abu bakar akan menjawab: Dia ni penunjuk jalan. Benarlah bahawa rasulullah itu penunjuk jalan yang benar.

10. Pertolongan Allah drp Suraqah Malik
Di mekah, keluar notis wanted utk rasulullah, sesiapa yang dapat menangkap baginda, akan diberikan 100 ekor unta merah. Suraqah b. Malik adalah antara yang tertarik dgn tawaran tersebut. Dia dapat mengesan jejak rasulullah dan apb dah dekat mengahmpiri rasulullah, kudanya tetiba terjatuh. Dia bangun lagi, dan terus mengejar. Dan kudanya terjatuh lagi. Hinggalah kali ketiga kudanya terjatuh, maka Suraqah mengalah. Tentu ada yang istimewa pada org ni, cetusnya. Dia melaung supaya Rasulullah dan Abu Bakar berhenti krn ada perkara yang ingi dicakapkannya. Rasulullah menyuruh Abu Bakar melihat situasi tersebut. Suraqah bertanya, apakah yang kamu boleh bagi supaya aku jamin keselamatan kamu (tak bagitau org lain)? Maka rasulullah menjawab yang Suraqah ni akan dipakaikan gelang maharaja Parsi satu hari nanti. Ternyata ini menjadi kenyataan apb di zaman Umar Al-Khatab, Parsi jatuh ke tgn org Islam... dan gelang tersebut diberikan kpd Suraqah.

jadi, dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa hijrah itu penting krn di saat itulah pertukaran antara umat Islam diperintah kepada yang memerintah.

Madinah

1. Bina Masjid

2. Mempersaudarakan kaum muhajirin dan ansar
- Kaum muhajirin (yang berhijrah) tak ada barangpun yang dibawa bersama mereka. Jadi, rasulullah persaudarakan kedua kaum ni satu sama satu. Persaudaraan ini begitu rapat, mereka berkonsi harta, pakaian dan sebagainya, sehinggakan ada yang sanggup menceraikan isteri (jika ada 2) utk diberikan kpd rakannya.

3. Piagam Madinah
- Piagam madinah menyenaraikan 3 perkara: hak dan tanggungjawab org islam, org bukan Islam dan tanggungjawab bersama.
- kita kena ingat, madinah masa tu berbilang kaum, malah siap ada kaum yahudi yang memang terkenal dgn sifat mereka yang keras menentang.
- dan satu lagi, umat Islam masa tu kat madinah cumalah lebih kurang 20%. jadi, tak perlu tunggu 100% islam baru boleh jalankan Islam, yang penting semua bersetuju.

Kesan buruk meninggalkan kalendar islam

1. Tanya diri kita, berapa haribulan Hijrah hari ini? tak tahu? Kalau kita tak tahu, tentulah kita tak akan ambik kisah peristiwa peristiwa penting yang berlaku dalam islam. sedar sedar, dah ramadhan.

2. Akil baligh bagi laki ialah wet dream. Akil baligh bagi perempuan ialah menarche (first period). Kalau sampai satu tempoh masa belum berlaku perkara tersebut, maka automatik mereka dikira akil baligh. Laki ialah 15 tahun, prerempuan 12 tahun. persoalannya, tahun apa yang kita guna? perbezaan antara kalendar hijrah dgn kalendar Gregorian hampir 6 bulan masa tu. Siapa yang bertanggungjawab kalau tak sembahyang dsbgnya?

3. Kalendar hijrah memungkinkan umat islam berpuasa sekejap di musim sejuk, dan sekejap di musim panas... adil utk semua tempat. Kita ambil contoh krismas, yang ditetapkan guna kalendar matahari. 25 Disember, maka yang dibayangkan ialah white christmas, dgn salji turun, santa claus. Tapi org kat Australia tak mungkin akan merasai suasana krismas macam tu, sebab kat negara tu musim panas bulan disember.


MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

Doa akhir tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata:
"Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun."

No comments: