Tuesday, December 26, 2006

Salam Aidiladha 1427H


Dikesempatan yang ada ini ingin akak mengambil kesempatan untuk mengucapkan SALAM AIDILADHA 1427 Hijrah.Semoga kita semua sentiasa di dalam kegembiraan dan kebahgiaan dalam kita melalui kehidupan di dunia yang fana ini.

ERTI KORBAN

Korban bermaksud hampir. Dari segi istilah bermaksud menyembelih binatang tertentu pada Hari Raya Aidiladha dan hari tasyrik, iaitu 11, 12, dan 13 Zulhijjah dengan tujuan untuk beribadat atau menghampirkan diri kepada Allah s.w.t.

Hukum korban ialah sunat muakad, iaitu sangat-sangat dituntut ke atas umat Islam yang berkemampuan tetapi dihukumkan wajib apabila bernazar. Tuntutan sunat muakad adalah bagi orang yang cukup syarat-syaratnya seperti Islam, sempurna akal, dan baligh. Orang yang berkoban dianjurkan menyembelih binatang itu sendiri atau sekurang-kurangnya melihat pada waktu penyembelihan dilakukan.

Korban sangat dituntut dalam Islam. Dalil yang menerangkan waktu korban ialah firman Allah s.w.t.:

1.Yang bermaksud: "Maka bersembahyanglah kamu kerana Tuhanmu dan berkorban kerana-Nya."

2.Yang bermaksud: "Tidak akan sampai kepada Allah dagingnya dan tidak darahnya tetapi sampai kepada-Nya taqwa daripada kamu."


HIKMAT KORBAN

Ibadat korban mempunyai beberapa hikmah, iaitu:

* Menandakan kesyukuran, ketaatan, dan keimanan seseorang kepada Allah s.w.t.
* Mendidik jiwa manuasia supaya bertimbang rasa, simpati dan saling menyayangi.
* Merapatkan hubungan silaturahim di antara golongan kaya dengan golongan miskin dengan memberi bantuan kepada fakir miskin.
* Melahirkan rasa kegembiran di hari kebesaran Islam dengan bersedekah dan melahirkan rasa kegembiraan golongan miskin dengan pemberian sedekah tersebut.
* Untuk mengenang semula sejarah serta mengambil iktibar daripada pengorbanan Nabi Ibrahim dan anaknya, Ismail.
* Menghilangkan sifat kedekut dan tamak dalam diri orang kaya dan melatih manusia sentiasa berkorban untuk menegakkan syiar Islam.

No comments: