Saturday, March 31, 2007

Maulidur Rasul

SABAN tahun, tabir Rabiulawal disingkap memperingati insan agung iaitu Nabi Muhammad SAW yang diutuskan bagi memimpin umat manusia. Menjadi kebiasaan bagi kaum Muslimin dan Muslimat seluruh dunia dari Timur hingga ke Barat menyambut Maulidur Rasul.

Persoalannya, bagaimanakah kita menyambut Maulidur Rasul? Apakah bentuk pengisian paling penting dalam sambutan Maulidur Rasul?

Tujuan utama menyambut Maulidur Rasul adalah untuk memperingati jasa dan perjuangan Baginda dalam memperjuangkan agama Allah (Islam) supaya ia sampai kepada umatnya hari ini.

Selain memperingati Baginda, tujuan paling besar merangkumi perkara yang kita lakukan ialah mencari keredaan Allah, yang akhirnya menjadi sebab untuk mendapat syafaat daripada Rasulullah SAW di akhirat kelak. Maka, semestinya kita wajib menghayati sunnah Baginda dalam setiap urusan kehidupan, terutama dalam perkara berikut:

Mengikut jejak Baginda dalam ibadah kepada Allah.

Rasulullah SAW dalam melakukan ibadahnya kepada Allah amat tekun sekali, sehingga digambarkan menerusi sebuah hadis yang menunjukkan kaki Baginda bengkak kerana berdiri terlalu lama dalam 'membangunkan malam' dengan qiamullail.

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah, katanya, apabila Rasulullah SAW bangun malam untuk melakukan solat, bengkak kedua-dua kakinya. Apabila ditanya oleh Aisyah: “Ya Rasulullah SAW, mengapa engkau masih bersusah payah begini, sedangkan diampun bagimu dosa yang telah lalu dan akan datang?” Jawab Baginda: “Wahai Aisyah, bukankah aku ini hanya seorang hamba yang patut bersyukur?" (Hadis riwayat Ahmad).


Mengikut jejak Baginda dalam perkara taat kepada Allah.

Rasulullah SAW digambarkan seorang yang amat menjaga hubungannya dengan Allah dalam setiap perkara seperti sentiasa berdoa ketika keluar dari rumah, ketika makan, bangun dari tidur dan banyak lagi. Baginda tidak lekang memperbanyakkan berdoa dan merendah diri kepada Allah.


Mencontohi Rasulullah SAW dengan ketinggian akhlak dan budi pekertinya.

Rasulullah SAW reda dalam setiap perkara yang menimpa dirinya. Baginda meninggalkan kesan yang cukup besar dalam gerakan dakwah Islam yang semestinya diikuti oleh umatnya hari ini.

Baginda rela dicerca, dihina dan diberikan tentangan yang maha hebat ketika menyampaikan dakwah Islam sehingga menitis darah dari tubuhnya semata-mata menuntut keredaan Allah. Rasulullah SAW mendoakan mereka yang menentang usaha dakwahnya dengan berdoa: "Ya Allah, berilah hidayah kepada kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui." Berkat kesabaran dan ketabahan Baginda, Islam dapat bertapak di hati kita umat Islam hari ini.

Imam Ahmad Ibn Hanbal meriwayatkan daripada Aisyah, katanya: "Nabi Muhammad SAW tidak pernah memukul khadam lelaki dengan tangannya dan tidak juga memukul khadam perempuan, juga tidak pernah memukul dengan tangannya melainkan dalam perkara jihad pada jalan Allah. Tidak pernah memilih di antara dua perkara melainkan yang disukainya ialah perkara yang paling mudah dilakukannya supaya tidak berdosa.

Apabila perkara itu mengandungi dosa, Bagindalah orang yang paling menjauhi daripada dosa dan tidak menuntut bela bagi dirinya daripada sesuatu yang didatangkan kepadanya, melainkan jika perkara itu mencemarkan kehormatan Allah."


Mencontohi Rasulullah SAW dengan kesungguhan dan tetap pendirian ketika berdakwah.

Kesungguhan Nabi Muhammad SAW dalam berdakwah tidak dapat ditandingi. Begitu juga, pendirian Baginda yang tetap dalam memperjuangkan agama Islam dan syariatnya. Prinsip perjuangan tetap teguh walaupun terdedah dengan pelbagai tentangan.


Mencontohi Rasulullah SAW dalam cintanya terhadap sahabat dan umatnya.

Kasih sayang Rasulullah SAW terhadap sahabat dan umatnya tidak dapat disangkal lagi. Firman Allah bermaksud: "Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang rasul daripada golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad SAW), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang yang beriman." (Surah at–Taubah, ayat 128).



Sempena kelahiran Nabi Muhammad SAW pada 12 Rabiulawal 1428H,akak juga ingin mengucapkan Selamat menyambut Maulidur Rasul buat semua.

Sama-samalah kita jadikan Baginda Rasulullah contoh dan idola terbaik untuk kesejahteraan hidup kita.

No comments: