Thursday, May 07, 2009

10 tahun Bergelar Ibu

Glitter Graphics "Kasihnya Ibu membawa ke Syurga".
Bertapa indahnya bila buat pertama kalinya menjadi seorang ibu setelah membina ikatan perkahwinan.Buat mereka yang masih menanti kelahiran cahaya mata pertama pasti tidak sabar menanti kelahiran insan baru dalam hidup mereka.Alangkah pilu dan sedihnya buat seorang wanita yang telah bertahun-tahun berumahtaangga namun masih belum lagi dikurniakan dengan zuriat.Sesungguhnya gelaran seorang ibu amat besar nilainya buat seorang wanita disamping gelaran seorang isteri.


10 tahun...rasa-rasanya jarak ini belum cukup sempurna buatku untuk memegang amanah mendidik anak-anakku.Seperti diriku juga bila pertama kali disahkan hamil...memang tidak dapat menzahirkan perasaan ini.Saat menyaksikan kelahiran tersayang membuat kita lupa segala kesakitan dan kepayahan.Itulah nikmat yang diberikan Allah swt.

Tiada seorang ibu pun yang ingin anak yang dilahirkan itu tidak sempurnakan..namun siapalah kita untuk menghalang kehendak Yang Masa Esa.Itulah ujian yang harus aku lalui buat pertama kalinya bila anak pertamaku Wani disahkan mengalami masalah genetik dan lebih memedihkan hati aku sebagai seorang ibu ialah bila diberitahu bahawa anakku tidak akan hidup lama.Walaupun hati ini sedih namum aku bertekad untuk menjaganya biar apa sekalipun terjadi kerana aku pasti Allah yang lebih tahu.KetentuanNYA tiada siapa dapat menghalang dan Allah lebih menyayangi anakku.

Bukan mudah menerima hakikat kehilangan..aku tabahkan hati dan tetap berusaha untuk memiliki seorang lagi zuriat dan alhamdulillah anak keduaku lahir sempurna sehinggalah sekarang.Kehidupanku diuji sekali lagi bila anak ketigaku dilahirkan sama seperti anak pertama.Memang sukar menerima hakikat ini dan aku harus berkorban masa dan tenaga untuknya.Itu bukan halangan buatku..biar apa pun keadaanya aku bertekad untuk memikulnya.Pernah aku luahkan dan mungkin juga doaku..sekiranya anggota badanku ini boleh diberikan buat anakku ini..aku relakan serahkannya malah nyawaku sendiri pun aku rela...tetapi aku ingin anakku hidup normal.Tetapi Allah lebih tahu dan lebih menyayanginya.Kalau kita sayangkan seseorang kita harus melepaskannya kerana suatu hari nanti kita akan bertemu kembali.Insya Allah!!.

Alhamdulillah kehidupan ku kembali ceria kini.Syukur dengan nikmat dan kebesaran PENCIPTA.DIAlah yang memberi segala-galanya.

Buat teman-teman blogger semua yang bergelar ibu dan akan menjadi seorang ibu..ingin aku kongsikan kegembiraan ini bersama kalian.Semoga kita semua akan menjadi seorang ibu mithali buat anak-anak.

8 comments:

Mutiara Kasih said...

kak noamie ... taniah .. sebab akak dapat harungi .. dugaan dengan .. sebaik - baik nya .. semoga terus mnjadi ibu yang ..mithali ... untuk anak - anak yang telah di anugerahkannya .. SElamat Hari ibu ..

*shay* said...

kak noamie... selamat hari ibu... kita pun bangga gak kak bergelar ibu... :D

walaupun kita baru setahun jadi ibu, dan mungkin tak merasa lagi penat lelah menjaga anak tapi kita tetap bangga bila kita bergelar ibu...

noamee said...

alhamdulillah lia...sebenarnya anak2lah kekuatan akak harungi dugaan ini.

Shayz-tk kira baru atau dah lama tetap rasa banggakan...wlpun penat tetap seronok lebih2 lagi bila tngk wajah comey anak kitakan...

Mummy Hanan said...

Salam Nonie, spt yg akk katakan tadi..semuanya ada hikmahnya...
ya betul..kita perlu reda dgn apa yg terjadi...

"f u love them, set them free..."

no matter where we are, they always our lovely angel.....

Kak Zue said...

Seorang insan bergelar perempuan tidak akan hilang naluri keibuan walaupun dia tidak ada zuriatnya sendiri. Kasih sayangnya tidak akan luput.

Mutiara Kasih said...

panjang cerita yer kak .. nanti lah lia cerita ekk .. nak buat cam mana tak ader rezeki .. huhuhuhuhu ... rela dalam keterpaksaan ...

chii said...

eppy belated mothers day kak mie

INSPIRASIHANA said...

Kak Naomee .terharu ahan baca artikel ni..tahniah..kak noamie memang ibu yang tabah..insya Alla..segala yang berlaku banyak hikmahnya...(",)


....alhamdulillah Najwan mudah tidur malam...biasanya pukul 7.30 malam dah mula tidur..dulu masa 4 bulan lebih Najwan susah gak nak tidur...semenjak tu saya tidurkan Najwan tutup lampu..sambil menyusu sambil tepuk Najwan..alhamdulillah..lagipun waktu petang Najwan aktif main..susah nak tido./.agaknyer sebab tu kot Najwan senang tidur malam....

ermm..bab tembam ni..mungkin Najwan dah mula makan biskut rusk heinz..2 kali makan 2 keping sekali makan...mungkin sebab tu badan najwan bertambah naik..alhamdulillah....akak cubala bagi fahmi makan biskut ni...rusk jenama heinz...

akak nak datang taiping ke??jemputla singgah ipoh ye..kalau nak datang nanti tinggalkan ler pesanan utk hana..ok akak..take care...teruskan menjadi ibu yang cekal (",)